Ga naar inhoud
[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

-Vincent-

Welke rechten heeft een consument als hij een fysiek product in een gewone winkel gekocht heeft en hij korte tijd later niet tevreden is over de kwaliteit van het product.

Featured Replies

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

renep

Dat is wel héél basaal. Zie bijv. consuwijzer.nl

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Dag Jaguar.

 

Er is nogal veel mogelijk met de term "niet tevreden". Als het product deugdelijk is, maar de klant gewoon niet te vreden, dan geldt koop = koop. Alleen als de winkelier ruilen binnen X dagen toestaat, heeft de consument een mazzeltje.

 

Hierop geldt nog 1 uitzondering: als de verkoper eigenschappen aan het product heeft toegedicht die het product niet heeft (bijv. TV met HDMI aansluiting, die bij thuiskomst ontbreekt) dan is het product wel deugdelijk, maar kan de klant toch geld terug eisen.

 

Kijk eens in het BW 7 vanaf artikel 17 (tm 25). 17 handelt over non-conformiteit (product voldoet niet) en vanaf 20 gaat het over producten met een gebrek (buiten de garantieperiode betaalt de consument een deel aan de herstelkosten gelijk aan de afschrijving op het product).

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html

 

Eigenlijk is heel boek 7 erg interessant voor winkelier en consument.

 

Ik kan elke winkelier aanraden om dit eens te lezen. Dan weten ze ook welke verplichtingen zij hebben. Kan ook voorkomen dat consumenten elke keer te horen krijgen dat ze bij de fabrikant moeten zijn, terwijl de koopovereenkomst toch echt met de winkelier is gesloten en omgekeerd weten ze ook welke "service" ze niet verplicht zijn te leveren.

 

Voor de goede orde: dit is dwingend recht. Je kunt dus geen handelsvoorwaarden maken die hiervan afwijken.

 

Veel leesplezier

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.
[[Template core/global/global/includeJS is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]