Ga naar inhoud

Hoe btw op brandstofbonnen te boeken in de administratie, 75% regeling

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

deno

Ik wil 75% op branstofbonnen terugvorderen. Aangezien de auto geen ondernemingsvermogen is, kan ik de kosten niet aftrekken van de winst.

Mijn vraag is, hoe dien ik de aftrek van de 75% in de boekhouding te verwerken. Ik betaal de bonnen vanuit privé.

Voorbeeld

Ik tank 119 euro, 19 euro betreft btw. Deze 19 euro wil ik dus boeken in de financiele administratie. De 100 euro kan ik dus niks mee, want ik declareer 19 cent per k/m.

Thanks

Featured Replies

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

odeon

Er zijn veel varianten.

Je boekt bv:

Autokosten privé (op een prive-rekening dus)

Te vorderen BTW autokosten

aan Kas Bank Giro

Aan het einde van het aangiftetijdvak voor de BTW (maand of kwartaal) boek je 25% van de BTW terug:

Autokosten privé

aan Te vorderen BTW autokosten (25%)

Je kunt natuurlijk ook direct 75% BTW boeken op de BTW-rekening en de rest op de privé-rekening zetten.

Door eerst 100% op de BTW rekening te boeken en daarna 25% terug te boeken, heb je m.i. wel een beter inzicht.

Succes,

Odeon

Geplaatst:

deno

• Auteur

Odeon bedankt voor je antwoord.

Ik heb het volgende gedaan met de 75% btw die ik kan terugvorderen:

wanneer ik de bon uit privé heb betaald:

btw betaald (voorbelasting) voor 75% vd btw

@ prive betaalde facturen voor 75% vd btw

wanneer ik de bon via de zaak (bank) heb betaald

privé uitgaven gehele bedrag factuur

@ bank gehele bedrag factuur

btw betaald (voorbelasting) voor 75% vd btw

@ prive betaalde facturen voor 75% vd btw

Wat vinden jullie hiervan?

Geplaatst:

RickK

Hallo,

Ik pas dezelfde regeling toe en betaal mijn bonnen via de zaak en maak dan de volgende boeking:

Stel € 100,00 getankt:

Kosten privé auto € 88,02

Te vorderen BTW € 11,98

A/ Bank € 100,00

Je hoeft dan ook geen boekingen meer achteraf te maken en je vraagt de BTW netjes per kwartaal terug zoals het hoort.

Succes!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.
[[Template core/global/global/includeJS is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]