Ga naar inhoud

Europees Parlement stemt voor opt-in voor e-mail en SMS !!!!!!

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Ronald Kleverlaan

Emerce meldt het volgende bericht (http://emerce.nl/archives/nieuws/Regelgeving/13972.html):

 

Het Europees Parlement heeft, zoals verwacht, donderdag gestemd voor een opt-in regeling voor commerciële e-mail. De bepaling maakt deel uit van een aantal regels die de privacy van de consument bij elektronische communicatie moeten waarborgen. De Raad van Ministers neigde ten aanzien van e-mail al eens naar 'zachte opt-in': dat wil zeggen dat bedrijven alleen e-mailreclame mogen versturen aan hun vaste klanten of aan klanten die daarvoor nadrukkelijk toestemming hebben gegeven. Europese bedrijven mogen in elk geval niet langer willekeurige burgers bestoken met ongevraagde e-mail.

 

De opt-in regeling zal ook van kracht worden voor SMS. Verder krijgen consumenten het recht om zelf te bepalen of hun telefoonnummer en e-mail adressen worden opgenomen in openbare naslagwerken. Cookies zijn alleen toegestaan als de gebruiker duidelijk wordt geïnformeerd over het doel ervan.

Het besluit van de Europese Commissie is een flinke tegenslag voor de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing (DMSA), die zich steeds heeft verzet tegen opt-in. In Nederland gold ten aanzien van e-mailreclame al een zogenoemde opt-out regeling, waarbij gebruikers zich konden afmelden voor ongevraagd e-mailreclame. Ook de SER (Sociaal Economische Raad) meende unaniem dat bedrijven die deelnemen aan zelfregulering (en bijvoorbeeld antwoordnummerbestanden raadplegen) ongevraagde reclame via e-mail mogen verzenden totdat de ontvanger aangeeft dat hij dat niet langer op prijs stelt. Een verbod op e-mailreclame kan volgens de DMSA vooral kleinere bedrijven schaden omdat die niet via reguliere manieren (grootscheepse advertenties of banners) de aandacht op hun producten en diensten kunnen vestigen.

 

Welke straffen komen te staan op het ongevraagd versturen van e-mailreclame is nog onduidelijk. Zeker is wel dat spam er niet mee gestopt zal worden. Spammers kunnen altijd nog uitwijken naar het buitenland en van daaruit Nederlandse internetgebruikers met ongevraagde e-mail bestoken. De Consumentenbond is echter blij met het besluit van het Europese Parlement. "Ongevraagde reclame per e-mail en SMS is grotendeels verleden tijd", laat de Bond weten.

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Featured Replies

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

zrski

Een verbod op e-mailreclame kan volgens de DMSA vooral kleinere bedrijven schaden omdat die niet via reguliere manieren (grootscheepse advertenties of banners) de aandacht op hun producten en diensten kunnen vestigen.

 

 

Even over die opmerking van de DMSA:

[move]!! :zuur: BULLSH!T :zuur: !![/move]

 

 

Die mafketels van de DMSA denken dat ze mensen helpen!? Kneusjes! Als je denkt dat je alleen via spam je bedrijf aan de man kan helpen, dan moet je gewoon je spullen pakken en een andere baan gaan zoeken!

 

GRRRRR!!! >:(

 

Ik vind dit een erg goed besluit (ook over de cookies) ik ben alleen benieuwd hoe ze het gaan naleven, maar dat zien we dan wel weer.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

  • 2 weeks later...
[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

marketingcursus.nl

Hi,

 

Het is een goede zaak dat er duidelijke regels opgesteld

worden voor email marketing. Mijn klanten krijgen

steevast het advies opt in strategie te realiseren.

 

Spam is uit den boze, je komt als bedrijf niet professioneel over als je nog spamt.

 

De andere kant van de medaille is dat een opt in lijst bouwen tijd kost, realiseer je dat goed. Ik ken bijvoorbeeld een lezer van mijn wekelijkse marketingtip die met het spammen nu een landelijk bekendheid geniet met zijn banensite.

 

Ik ben er persoonlijk pertinent tegen, maar in dit geval is het weer zo als altijd, de goede moeten onder de kwade lijden.

 

Duidelijke opt in regels geven de professionele marketeer wat zij nodig hebben, geen last meer van 'parasieten' die voor klote prijzen de markt verzieken op het gebied van email marketing.

 

Er komt dus weer extra brood op de plank voor mensen die zich normale manier met email marketing bezig houden.

 

 

Nils Luyt

 

P.S. een goed initiatief voor consumenten is bijvoorbeeld www.reclamemail.nl

 

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

zrski

Met betrekking tot die opt-in. Verschillende spam blacklists (bijvoorbeeld: http://www.spamcop.net) schrijven voor dat je een dubbele opt-in moet hebben. Iemand lid laten worden van je nieuwsbrief door alleen het email adres in te laten vullen is (vaak) niet genoeg.

 

Een dubbele opt-in houdt in dat je nadat je lid bent geworden een emailtje ontvangt in welke je een activatie actie uit moet halen, zoals bijvoorbeeld een reply of het klikken van een link.

 

Ik denk dat dit sowieso wel handig is als je niet om wilt komen in mailer-daemons.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.
[[Template core/global/global/includeJS is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]