Ga naar inhoud

Belastingdienst brengt weer heffingsrente in rekening. Mag dit wel?

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

J.K.

Beste Higherlevels,

Ik heb mijn aangifte VPB 2008 ingeleverd en ondertussen bericht gehad van de Belastingdienst dat ik geld terug krijg.

Dit klopt inderdaad met de aangifte dat ik heb ingediend. Echter hebben ze wel heffingsrente in rekening gebracht terwijl ik geld van de Belastingdienst moet krijgen. Daarom wil ik graag jullie hulp. Ik heb hieronder het verhaal proberen uit te leggen.

Casus:

In Augustus 2009 heb ik een voorlopige aanslag voor VPB 2008 voor een bedrag van 1478 gekregen.

Deze heb ik netjes betaald. (Doe ik trouwens altijd :-) )

Eind Oktober dien ik mijn VPB aangifte 2008 in. Ik heb namelijk vrijstelling gevraagd en deze ook gekregen.

Vorige week krijg ik bericht van de Belastingdienst.

Daar hebben ze de volgende berekening gemaakt.

Bruto Belasting (ingediende aangifte): 1397

In rekening gebrachte heffingsrente: 27

Nieuw vastgelegde aanslag: 1424

Eerder vastgelegde aanslag: 1478

Terug te krijgen: 54

Ik heb vandaag de boeking proberen te maken voor deze aanslag en toen vroeg ik me af waarom de Belastingdienst nog een keer heffingsrente in rekening brengt. Dit mag toch niet nog een keer gebeuren. Als dit wel toegestaan is, hoe moet ik de heffingsrente boeken/ verwerken.

De Vennootschapsbelasting (1397) is reeds in de boeken verwerkt. Dit zit ook in de cijfers van de Belastingdienst.

En van mijn bankrekening is toendertijd 1478 afgeschreven.

Ik had een boeking gemaakt (overmaken voorlopige aanslag naar Belastingdienst):

Te Betalen Vennootschapsbelasting      1478

Aan Bank               1478

Voor de Vennootschapsbelasting was dit (aangifte VPB 2008):

Vennootschapsbelasting         1397

Aan Te Betalen Vennootschapsbelasting      1397

Als de Belastingdienst terecht heffingsrente in rekening heeft gebracht moet ik de grootboekrekening Te Betalen Vennootschapsbelasting corrigeren, anders klopt het niet met de realiteit. Er zit namelijk een gaat van die heffingsrente.

Hoe moet ik dit doen? Hoe ziet de journaalpost eruit?

Met vriendelijke groet,

JK.

Featured Replies

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

odeon

Hoi JK,

De heffingsrente zijn gewoon kosten, Deze kun je dus van de winst aftrekken.

De journaalpost luidt dus:

Te betalen vennootschapsbelasting

Heffingsrente

aan Bank

Gr

Odeon

Geplaatst:

J.K.

• Auteur

In welk jaar moet dit journaalpost komen? De cijfers van 2008 zijn al vastgelegd. Die kunnen niet meer gewijzigd worden. Dus de enige oplossing is 2009. Maar dan klopt 2008 weer niet.

Geplaatst:

odeon

Als je de heffingsrente in 2009 betaald, mag je de heffingsrente gewoon ten laste van het resultaat in 2009 brengen. Dit is verder van geen invloed op de cijfers van 2008, dus die kunnen ongewijzigd blijven.

Geplaatst:

J.K.

• Auteur

Odeon,

Bedankt voor zover. Ik ga dit proberen te boeken.

Met vriendelijke groet,

JK

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Hoi JK

Nu gaat het om peanuts, maar het is natuurlijk wel vreemd dat de fiscus bij de eerste Voorlopige Aanslag rente in rekening brengt en bij de verlaging van die VA geen rente terugbetaalt.

Daarover is op Rechtbank niveau een uitspraak van ik meen Breda dat dit niet door de beugel kan. De fiscus vergoedt alleen rente als je verzoekt om een `nadere negatieve` VA (herkenbaar aan een laatste getal in het aanslagnummer dat 1 meer is dan de VA die verminderd is) . Het belang is in jouw geval enkele euro´s, maar als dit nog eens speelt, maak bezwaar tegen de vermindering van de VA en vraag om een nadere negatieve VA met rentevergoeding.

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

J.K.

• Auteur

Hoi Joost,

Zal ik zeker doen. Het probleem is nu dat ik moet gaan puzzelen om de grootboekrekening Te Betalen Vennootschapsbelasting te corrigeren. Het bedrag dat ik heb betaald voor de voorlopige aanslag bestaat nu voor een deel uit 27 euro aan heffingsrente.

Die heffingsrente zal ik toch met de Te Betalen Vennootschapsbelasting van dit jaar moeten corrigeren. Anders kom het nooit goed in de administratie met de grootboekrekening Te Betalen Vennootschapbelasting.

Met vriendelijke groet,

JK

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Hoi JK

Op het grootboek te betalen VPB geef je alleen de kale aanslag (dus ex de rente) op. De rente kent een eigen grootboek en boek je als:

Rentelasten fiscus

aan te betalen rente.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.
[[Template core/global/global/includeJS is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]