Ga naar inhoud

Hoe hoog mogen transportkosten worden?

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Hans Smit / Bizzionair

Wij kopen steeds meer online in en het lijkt alsof leveranciers hun verzendkosten met de natte vinger vaststellen. Bij een leverancier gaat bijvoorbeeld 5% van de inkoopkosten naar het transport. Bij een proeflevering zaten we zelfs op bijna 50%, maar dat is gelukkig een uitzondering.

Een en ander roept bij mij de vraag op: Waar ligt de grens waardoor het verstandig wordt een andere leverancier te zoeken of de condities te (proberen te) veranderen? Ik weet dat verzendkosten ontstaan door afstand, gewicht en volume, maar er zijn vast wel ergens kengetallen, verhoudingen of regels.

Roept u maar en bedankt alvast!! ???

www.bizzionair.nl

Featured Replies

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Wouter Hol

Zitten je leveranciers in NL? EU? China? Gaat het om losse pakketjes of om een paar containers per keer? Wat is de waarde van je goederen? Hoe snel wil je het ontvangen?

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Hans Smit / Bizzionair

  • Auteur

Het zijn Nederlandse producenten en importeurs die aan ons leveren. Gemiddelde zendingswaarde is enkele honderden euro's en zweven ergens tussen de 10 en 50 kg per zending. Het gaat mij meer om de ratio tussen transportkosten en de financiële waarde van de zending.

www.bizzionair.nl

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

herman van der helm

Het zijn Nederlandse producenten en importeurs die aan ons leveren. Gemiddelde zendingswaarde is enkele honderden euro's en zweven ergens tussen de 10 en 50 kg per zending. Het gaat mij meer om de ratio tussen transportkosten en de financiële waarde van de zending.

 

Die ratio is er niet. Iedere verzender bepaalt zelf wat hij voor het verzenden nodig heeft. Soms als ik veel werk heb aan inpakken en wegbrengen reken ik meer als dat kan. Soms doe ik verzenden gratis. Ik neem ook de veiligheid voor de bezorgers mee. Als pakketten boven de 15 kilo zijn doen we dit om Arbo redenen meestal zelf. De klant betaalt daar dan ook weer meer voor.

 

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Hans Smit / Bizzionair

  • Auteur

@Wouter: dank voor je antwoord. Ik was er al bang voor. Vind jij 5% van de zendingswaarde oké? Wat breng jij dan in rekening bij veel of weinig werk?

www.bizzionair.nl

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Logic4l

dit soort dingen in percentage uitdrukken is lastig. Immers een rolex van duizenden euro's kan je voor het zelfde geld versturen als een pak suiker. Transport kosten op 1 pak suiker is dan een enorm percentage. Wat wel een gouden regel is, hoe groter het volume hoe lager het percentage in de transport kosten wordt. Maw het versturen van een pallet met 500 pakken suiker erop is veel goedkoper dan 500 lossen pakjes versturen.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Hans Smit / Bizzionair

  • Auteur

Helder: ik zocht gewoon wat houvast, maar het is dus per levering/leverancier kijken of de kosten het mij waard zijn.... Vaag gedoe, dat ondernemen ;D

Bedankt voor meedenken.

www.bizzionair.nl

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Highio

Zelf halen of laten halen (last minute of met factuurkorting!?) en persoonlijke communicatie over assortiment, levervoorwaarden en betaalcondities zijn vaak ook lonend. Ik denk dat je ook beter breder naar inkoop- of voorraadkosten kunt kijken.

 

Transportkosten kunnen per branche zeer verschillen. Is franco levering boven een drempelbedrag van een paar honderd EURO niet gebruikelijk?

 

Of praten we niet over handel, maar over jouw facilitaire inkoop?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Hans Smit / Bizzionair

  • Auteur

Het gaat om inkoop van grondstoffen, halffabrikaten en eindproducten voor de handel. En idd is er vaak franco levering bij een minimum order, maar die grenzen schuiven nu juist omhoog, merk ik in de praktijk. Juist vanwege de balans tussen of een grotere voorraad houden of meer transportkosten accepteren zocht ik meer houvast. Alles loopt overigens per factuur, dus daar is weinig winst te behalen.

www.bizzionair.nl

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Bert.

Kun je geen prijs af fabriek of geleverd vragen bij de leverancier, dan kun je zelf kijken of je het transport goedkoper kunt regelen?

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Highio

Het gaat licht offtopic, maar als je de huidige betaal- en levercondities als gegeven beschouwt, zou je kunnen denken aan inkoop in het buitenland. Bij dit soort orderbedragen is levering op factuur dan misschien lastiger, maar dan betaal je de BTW niet direct. Waarom onderhandel je niet met je huidige leveranciers?

 

Groet,

 

Highio

 

Edit: stukje theorie over optimale bestelhoeveelheid (EOQ) met Formule van Camp

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Hans Smit / Bizzionair

  • Auteur

@Highio Allereerst: ik ben een beetje fout begonnen, want deze vragen gaan over een tweede bedrijf dat ik run. Ik heb inmiddels voor dat bedrijf ook een account aangemaakt, maar het lijkt me verstandiger deze discussie hier te blijven voeren?

Ik geef een voorbeeld: ik kan direct bij de fabriek in Italië 500 kg ingrediënt bestellen. Daar kan ik een jaar mee vooruit en dat moet ook wel om binnen de THT te blijven. Over die transportkosten moet ik dan onderhandelen in een klantenkring die zulke hoeveelheden per dag of week verbruikt, maar goed: dat durf ik wel aan. Als ik direct bestel passeer ik overigens zijn reseller in NL waar ik nu gebruik van maak. Dat moet de fabrikant ook maar willen.

Belangrijker is echter dat ik 500 kg niet goed kan opslaan en dat brengt me op de volgende vraag; ik heb wel eens gehoord dat er groothandels zijn die mijn voorraad opslaan en op afroep uitleveren of dat ik het zelf afhaal. Ik ken deze constructie eigenlijk alleen als het om dedicated warehousing van grote spelers (bv Vos Logistics) gaat. Kent iemand zo'n constructie voor een kleine jongen als wij? Liefst in regio Arnhem.

www.bizzionair.nl

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Hans Smit / Bizzionair

  • Auteur

Ik zie nu pas je link naar de formule van Camp. Kijk, dan kunnen we weer even op kauwen.

www.bizzionair.nl

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Logic4l

Er zijn ongetwijfeld logistiek dienstverleners die dit doen(Duiven is vlakbij)? Daar kan je vast een paar pallet plaatsen huren alleen betaal je vervolgens wel weer wat kosten voor de uitslag. Daarnaast kan je hiervoor niet een kleine opslag ruimte huren(city box oid)

 

Verder valt er op het vervoer van 1 pallet niet enorm veel te bezuinigen dat gaat max om een paar tientjes. Of dat alle moeite voor die ene pallet waard om stand en land af te bellen wie het goedkoopste is dat moet je jezelf altijd even afvragen.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.
[[Template core/global/global/includeJS is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]