Ga naar inhoud

Assymmetrie tussen bankrekening en digitale betaalprovider

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

HokVanHandel

Ik loop tegen iets aan, waar de meeste ondernemers geen problemen mee lijken te hebben. Mij stoort het echter enorm.

 

Als je gebruik maakt van een digitale payment provider als Mollie / Buckaroo / CCV pinbetalingen, zullen zij betalingen incasseren, vasthouden, transactiekosten aftrekken en daarna gezamenlijk storten. Dit maakt de bankrekeningoverzicht totaal ongeschikt als administratief overzicht want: 

  • Je kunt niet meer zien wanneer precies een betaling is voldaan (Bedrag wordt later gestort)
  • Je kunt niet meer zien wie de betaling verricht heeft (afkomstig van bijv Mollie)
  • Je kunt vaak niet direct zien hoeveel er betaald is (bedragen worden collectief gestort + er wordt transactiekosten afgehouden)

 

Het zou natuurlijk utopisch zijn om een alles-onder-1-kap betaalprovider te hebben (van pinnen tot iDeal en Mastercard ) die alle betalingen direct op je rekening bijschrijft met behoud van tenaamstelling en vervolgens later de transactiekosten apart factureert. Ik vraag me af hoe andere ondernemers hier omheen werken.

 

Ik zelf gebruik een bunq.me betaalpagina. Accepteert een breed scala aan betaalmethodes, schrijft alles direct bij en factureert transactiekosten later apart. Het grote probleem is wel dat er geen PIN oplossing is dus ik vraag al mijn klanten online te betalen voor fysieke diensten, niet altijd handig.

Featured Replies

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Rik ·

Je kunt de digitale betaalprovider toch als bank-grootboekrekening toevoegen?

Je kunt er vaak ook een MT940 downloaden om de transacties in te lezen.

Betalingen van klanten kun je dan afboeken op die bank-betaalprovider grootboekrekening.

En als het geld dan uitbetaald wordt dan kun je een boeking doen naar je eigen bank en een gedeelte naar de kostenrekening voor die betaalprovider.

 

Of zie ik het dan te simpel?

 

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

RubenT

  • Moderator
7 minuten geleden, HokVanHandel zei:

Dit maakt de bankrekeningoverzicht totaal ongeschikt als administratief overzicht

Dan zou ik je bankrekeningoverzicht niet gebruiken als administratief overzicht. Onze PSP levert inzicht via facturen en exports waarmee inzichtelijk wordt welke transactiekosten er worden ingehouden, welke transacties zij hebben ontvangen, welke refunds ze hebben gedaan, etc. Ik neem aan dat iedere PSP dat wel doet/kan.

 

Ontbreekt er in jouw situatie echt informatie, of gaat het erom dat het niet eenvoudig genoeg wordt aangeleverd?

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

IJsbrand Schipperus

Zoals Rik al aangaf, Maak van je Payment Provider een bankrekening in je boekhouding. Binnenkomende betalingen kun je dan aan de orders koppelen. Kosten van je Payment provider kun je als bankkosten boeken (wel even letten op de BTW). Als het uitbetaald wordt op je Bunq rekening is dat een interne overboeking.

Automatisering: Implementatie en beheer van uw bedrijfssoftware

Consultancy: Advies en onderzoek naar uw applicatielandschap

Hosting: Full-service websitebeheer

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

rh0

Quote

Ik vraag me af hoe andere ondernemers hier omheen werken.

 

Je doel lijkt meer informatie over de transactie te verkrijgen, wat is het doel precies?

 

Als tijd en/of precisie van enig belang is bij Mollie, dan hebben zij een API met Payment informatie:  https://docs.mollie.com/reference/v2/payments-api/get-payment#response

Zelfde verhaal bij Bunq: https://doc.bunq.com/

 

Gespecialiseerd in softwarestrategie en projectreddingsmissies: https://bonaroo.nl/

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.
[[Template core/global/global/includeJS is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]