Ga naar inhoud

kosten factureren zonder schriftelijk akkoord

Geplaatst:

melonheaven

Het is mij geleerd dat kosten alleen te factureren zijn wanneer de klant akkoord heeft gegeven op de kosten door bijvoorbeeld de e-mail of een getekende offerte.

Stel ik licht een klant in over de kosten per email of aangetekende brief, en de klant geeft aan dat ik kan beginnen met het werk en deze wordt uitgevoerd. Maar de klant heeft nog niet formeel akkoord gegeven door middel van akkoord te typen in de mail of te ondertekenen. Kan ik dan zonder problemen de kosten factureren? 

 

Voorbeeld: Een logistieke opdracht kost 200 euro voorrijkosten en 100 euro arbeid, de klant ontvangt van tevoren een overzicht van de kosten per e-mail. De klant geeft aan: 'kom maar langs' en de opdracht wordt uitgevoerd. 

 

Is in dit voorbeeldscenario de uitspraak van de klant gelijk aan een akkoord? Dit gebeurt bij mijn werk dagelijks dat kosten gefactureerd worden omdat de klant op de hoogte is gebracht maar nog niet officieel ondertekend of met het woord akkoord in de mail bevestigd, maar wel met andere signalen zoals: 'kom maar langs' of 'ja is goed doe maar'.

 

Het Nederlands recht zegt dat het sluiten van offertes en overeenkomsten 'vormvrij' kan gebeuren en dat dit even rechtsgeldig is, alleen in deze situatie twijfel ik toch. 

 

Ik hoor graag jullie mening hierover. 

beantwoord door Gast Wigbolt

Ga naar beste antwoord

Featured Replies

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
Op 14-9-2021 om 15:27, melonheaven zei:

De klant geeft aan: 'kom maar langs' en de opdracht wordt uitgevoerd. 

In zo'n geval stuur je de klant een gedetailleerde bevestiging van de opdracht, refererend aan het zojuist gevoerde telefoongesprek, de hiertoe gevoerde (e-mail) correspondentie of allebei. Een handtekening is niet nodig, er is immers al sprake van een overeenkomst, maar met de toegestuurde bevestiging ligt het alsnog schriftelijk vast.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

StevenK

Op 14-9-2021 om 15:27, melonheaven zei:

Het is mij geleerd dat kosten alleen te factureren zijn wanneer de klant akkoord heeft gegeven op de kosten door bijvoorbeeld de e-mail of een getekende offerte.

Stel ik licht een klant in over de kosten per email of aangetekende brief, en de klant geeft aan dat ik kan beginnen met het werk en deze wordt uitgevoerd. Maar de klant heeft nog niet formeel akkoord gegeven door middel van akkoord te typen in de mail of te ondertekenen. Kan ik dan zonder problemen de kosten factureren? 

 

Voorbeeld: Een logistieke opdracht kost 200 euro voorrijkosten en 100 euro arbeid, de klant ontvangt van tevoren een overzicht van de kosten per e-mail. De klant geeft aan: 'kom maar langs' en de opdracht wordt uitgevoerd. 

 

Is in dit voorbeeldscenario de uitspraak van de klant gelijk aan een akkoord? Dit gebeurt bij mijn werk dagelijks dat kosten gefactureerd worden omdat de klant op de hoogte is gebracht maar nog niet officieel ondertekend of met het woord akkoord in de mail bevestigd, maar wel met andere signalen zoals: 'kom maar langs' of 'ja is goed doe maar'.

 

Het Nederlands recht zegt dat het sluiten van offertes en overeenkomsten 'vormvrij' kan gebeuren en dat dit even rechtsgeldig is, alleen in deze situatie twijfel ik toch. 

 

Die twijfel is nergens voor nodig. In dit  voorbeeld is er duidelijk sprake van aanbod en aanvaarding. 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Gast Wigbolt

  • Beste antwoord

Wat is de branche en het typische orderbedrag? En hebben opdrachtgevers inkoopvoorwaarden?

 

Hoe luiden jouw of jullie algemene voorwaarden en worden deze al in de mail van toepassing verklaard en als bijlage toegevoegd?

 

Hoe geeft de klant aan 'kom maar langs' of 'ja is goed doe maar'? Is dit schriftelijk (per e-mail) of mondeling (telefonisch)?

Het lijkt mij een kwestie van ondernemersrisico's zoveel mogelijk uitsluiten door zelf schriftelijk en helder te communiceren.

 

Heb je nu een concreet probleem of wat is mis met het versturen van een expliciete (schriftelijke) bevestiging?

 

Quote

Bedankt voor uw reactie orderbevestiging. Bij deze accepteren we uw opdracht en voeren we deze [met tijdsaanduiding] uit volgens verstrekte offerte en onder onze algemene voorwaarden als verstrekt bij prijsaanvraag of offertestelling.

Indien bekend, betrek ik ook wel een tweede algemeen of functioneel mailadres in een orderbevestiging.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt

Geplaatst:

Roel J

Op 14-9-2021 om 15:27, melonheaven zei:

Het Nederlands recht zegt dat het sluiten van offertes en overeenkomsten 'vormvrij' kan gebeuren en dat dit even rechtsgeldig is, alleen in deze situatie twijfel ik toch. 

Waar twijfel je over. StevenK heeft juridisch gezien gelijk.. dus dat sterkt iets, maar er moet ook een reden zijn dat je bij deze klant twijfelt? wat is dat? waarom verwacht je een probleem?

 

 

Geplaatst:

UwJurist

De eerste vraag is of men telefonisch of via mail/app reageert. Qua bewijslast is een telefonisch reactie namelijk zwakker, tenzij je gesprekken opneemt.

 

Verder hangt het van de exacte reactie af. 'Kom maar langs' (waarvoor?) is een stuk minder sterk dan: ja, is goed doe maar.

 

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

  • 3 weeks later...
Geplaatst:

melonheaven

  • Auteur

Bedankt voor alle reacties, hiermee kom ik verder. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.