Ga naar inhoud

Nu kopen, in januari kosten boeken (bij start bedrijf)

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

Robert M

In januari a.s. wil ik mij inschrijven bij de Kamer van Koophandel, Belastingdienst etc.

Nu heb ik voor een bepaald softwarepakket, dat ik straks nodig heb, een mooie aanbieding gekregen, maar die loopt tot half december.

Is het mogelijk om nu al te kopen en dan de kosten in januari pas te boeken (bijvoorbeeld als opstartkosten)?

Ik heb al wel gelezen dat je opstartkosten kunt verrekenen, maar ik weet dus niet of dit daaronder valt.

Featured Replies

[[Template forums/front/topics/postHeader is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Geplaatst:

nonex.nl

Ja, hoor, investeringen die je doet voor je start kun je als opstartkosten opgeven. Bij het inschrijven wordt zelfs een openingsbalans gevraagd door de belastingdienst om dit soort zaken op te vermelden....

Geplaatst:

Gast mieke

Wij zitten in vergelijkbare omstandigheden, 2 maanden geleden begonnen. Pas volgend jaar komen de inkomsten, dit jaar toch al investeringen.

Wij kregen de tip (en zover ik de belastinggids begrijp klopt dit) om investeringen niet door te schuiven naar volgend jaar, maar juist dit jaar al te doen. Dit jaar geldt dan als startersjaar (het moet natuurlijk wel aannemelijk zijn dat je bezig bent om een echte onderneming op te zetten), dit jaar eindig je dan dus natuurlijk met een verlies, maar dat kun je dan mooi aftrekken van je inkomen uit loondienst van dit jaar, dat je waarschijnlijk (hopelijk) hebt. Omdat volgend jaar je echte startersjaar is, zal je inkomen dan vermoedelijk lager liggen dan dit jaar, dus het loont om al kosten in dit jaar te "nemen".

Je zou zelfs al investeringsaftrek kunnen krijgen, want dat is niet gebonden aan het urencriterium. Als je je investeringen een beetje spreidt over de beide jaren, heb je ook volgend jaar investeringsaftrek (moet je wel beide jaren boven het minimumbedrag zitten). Ondernemersaftrek krijg je niet over 2005, want je komt niet aan het urencriterium.

Hopelijk klopt dit allemaal, want wij zijn bij ons beleid van deze veronderstelling uitgegaan. Kan een HL-er die op dit terrein deskundig is dit misschien bevestigen?

Mieke

Geplaatst:

Gast

Geld hier ook een bepaalde periode voor? Als ik bijvoorbeeld de website die ik nu wil gaan beginnen pas over een jaar wil inbrengen in het bedrijf dat ik dan opstart?

Dit omdat ik er nog niet helemaal uit ben hoe het zit met belastingen als ik advertenties via Google en bol.com ga plaatsen om misschien toch een klein beetje inkomsten uit de site te halen. (Betaal je inkomensbelasting over die inkomsten? En als ik ze in een eenmanszaak aftrek van de gemaakte kosten (hosting ed)? Want daar zit ik waarschijnlijk niet overheen...)

Geplaatst:

anna82

Geld hier ook een bepaalde periode voor? Als ik bijvoorbeeld de website die ik nu wil gaan beginnen pas over een jaar wil inbrengen in het bedrijf dat ik dan opstart?

Dit omdat ik er nog niet helemaal uit ben hoe het zit met belastingen als ik advertenties via Google en bol.com ga plaatsen om misschien toch een klein beetje inkomsten uit de site te halen. (Betaal je inkomensbelasting over die inkomsten? En als ik ze in een eenmanszaak aftrek van de gemaakte kosten (hosting ed)? Want daar zit ik waarschijnlijk niet overheen...)

ik dacht te hernneren dat je tot 1 jaar voor inschrijving mag terugvragen, maar weet niet zeker.

als je geld verdient bij bv bol.com, dan betaal je 19% omzetbelasting. vervolgens betaal je inkomstenbelasting over je winst die overblijft. dus stel je houdt 50,- netto over voor de reclame en je bent 20,- kwijt aan hosting, dan heb je 30,- winst en daar betaal je dan dus inkomstenbelasting over.

misschien kan je een keer kijken naar de cursussen die kvk aanbieden, die gaan ook hierover.

Geplaatst:

nonex.nl

Ik denk dat je wel een onderscheid moet maken in het terugvorderen van investeringen voor de start van het bedrijf en het eerder starten van een bedrijf dan dat er inkomsten zijn.

Mieke M. geeft aan:

Wij zitten in vergelijkbare omstandigheden, 2 maanden geleden begonnen. Pas volgend jaar komen de inkomsten, dit jaar toch al investeringen.

maar is misschien wel al ingeschreven bij de kvk of de belastingdienst?

Ik zou niet nu een website starten en pas over een jaar de onderneming en dan hopen dat je alle sterug kunt vorderen. Ik zie ook niet in wat het nut ervan is, want je verliest meer rechten dan alleen terugvragen: je wilt je uren mee kunnen tellen voor de startersaftrek, je iwlt straks misschien gebruik maken vna de zefstandigenaftrek, en je kunt op de korte termijn je btw voor je productiemiddelen terugvragen. Een bedrijf starten voor de kvk en de fiscus kost bijna niets....

@Mieke, ben je al ingeschreven?

@Gijs, waarom zou je wachten met inschrijven?

Geplaatst:

Gast

Justus,

Zoals je hier kunt lezen begin ik pas over een tijdje met de 'echte' onderneming. De vraag voor mij is dus of de inschrijving opweegt tegen het aftrekken van btw en kosten en of ik dan netto meer over zou houden als dat ik het niet in een onderneming stop (bijvoorbeeld geen btw betalen over de inkomsten). Ik heb hier echter nog helemaal geen verstand van en ben dus de site van de belastingdienst aan het uitpluizen maar of ze daar nou de leus "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker." op hebben losgelaten vraag ik me wel af. Het is in ieder geval lastig om op zulke vragen een duidelijk antwoord te krijgen.

Geplaatst:

nonex.nl

Als ik die draad lees ben je volgens mij nog niet helemaal startklaar, ook niet in je eigen overtuiging 'dan moeten bedrijven hier toch iets in zien?' klinkt niet overtuigd. Maar waarom wachten als het je om de ervaring gaat? Met je diploma en ondernemingservaring op zak heb je toch dubbel voordeel?

Probeer nu iets op te zetten en er een beetje naast te verdienen, niet noodzakelijkerwijs met de kernactiviteit van hetgeen je studeerd, maar misschien met een zijtakje.....

Geplaatst:

Gast mieke

Ik denk dat je wel een onderscheid moet maken in het terugvorderen van investeringen voor de start van het bedrijf en het eerder starten van een bedrijf dan dat er inkomsten zijn.

Mieke M. geeft aan:

maar is misschien wel al ingeschreven bij de kvk of de belastingdienst?

Ik zou niet nu een website starten en pas over een jaar de onderneming en dan hopen dat je alle sterug kunt vorderen. Ik zie ook niet in wat het nut ervan is, want je verliest meer rechten dan alleen terugvragen: je wilt je uren mee kunnen tellen voor de startersaftrek, je iwlt straks misschien gebruik maken vna de zefstandigenaftrek, en je kunt op de korte termijn je btw voor je productiemiddelen terugvragen. Een bedrijf starten voor de kvk en de fiscus kost bijna niets....

@Mieke, ben je al ingeschreven?

Dat is toch precies wat we nu aan het doen zijn: de onderneming moet nog van start, maar ... de website is in ontwikkeling, de huisstijl is ontworpen, het briefpapier is in bestelling, de notebook en beamer zijn gekocht (en zelfs al in gebruik voor een kleine lopende opdracht die in januari wordt afgedeclareerd). We zijn er dus helemaal klaar voor om in januari (als de baan is geëindigd) te starten met het binnenhalen van opdrachten.

En ja, natuurlijk zijn we al ingeschreven bij de KvK en aangemeld bij de Belastingdienst, ook al een btw-nummer. Dan krijg je een ochtend zo'n man van de belastingdienst op bezoek, maar die weet toch echt heel weining van de belastingregels, dus dat moet je zelf uitzoeken.

Maar het voordeel van de kosten deels naar dit jaar halen is dus dat je voor dit jaar een bedrijfsverlies creëert dat je kunt aftrekken tegen het belastingtarief waar de kop van het inkomen dit jaar in valt en te verwachten (te vrezen dus) is dat dit tarief hoger is dan dat van volgend jaar. Dat is zo'n beetje het idee.

Mieke

Geplaatst:

nonex.nl

Maar het voordeel van de kosten deels naar dit jaar halen is dus dat je voor dit jaar een bedrijfsverlies creëert dat je kunt aftrekken tegen het belastingtarief waar de kop van het inkomen dit jaar in valt en te verwachten (te vrezen dus) is dat dit tarief hoger is dan dat van volgend jaar. Dat is zo'n beetje het idee.

Mieke

Ik ben ook aan het einde van een boekjaar gestart, en had ook dat voordeel.... dus vandaar ook mijn vraag: ik zie het nut er niet van in om te wachten met een inschrijving als je al uren maakt, zoals Gijs doet.

Geplaatst:

Robert M

• Auteur

Bedankt voor de duidelijke reacties!

Nu al een verlies creëeren is voor mij niet interessant omdat ik toch (bijna) geen belasting hoef te betalen dit jaar (ik ben maar een studentje).

Ik heb voor januari gekozen omdat dan het nieuwe verzekeringsstelsel ingaat en ik dan geen last heb van de verplichte ziekenfondsverzekering bij een inkomen < 22.000 euro.

Geplaatst:

nonex.nl

Ik heb voor januari gekozen omdat dan het nieuwe verzekeringsstelsel ingaat en ik dan geen last heb van de verplichte ziekenfondsverzekering bij een inkomen < 22.000 euro.

Tsja, dat is in dit geval handig ja....... zou de kvk in januari nu overspoeld worden door tientallen die net als jij denken?

Geplaatst:

Robert M

• Auteur

Tsja, dat is in dit geval handig ja....... zou de kvk in januari nu overspoeld worden door tientallen die net als jij denken?

Ik denk dat het wel meevalt. Ik ben zelf particulier meeverzekerd bij de verzekering van m'n ouders, dus voor mij is dit de makkelijkste oplossing.

Momenteel doe ik al wel wat opdrachten als freelancer met VAR-verklaring van de Belastingdienst, echter zonder KvK inschrijving, maar dat is een nogal grijs gebied. Volgens de een kan je dat wel doen, terwijl anderen vinden van niet. En met facturen wordt het helemaal lastig. Dus ga de boel binnenkort maar eens professionaliseren. Is erg leerzaam en van forums als Higherlevel kun je een hoop leren.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.
[[Template core/global/global/includeJS is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]