
-
Bonnen van supermarkt en restaurant verwerken in de boekhouding
De beste tip die ik je kan geven is geen boekhoudkundige of fiscale maar een contractuele.. Dit werkt vooral goed als je voor wat grotere ondernemingen werkt. Vraag of zij het hotel kunnen boeken en eventueel de vlucht als daar sprake van is. Grotere bedrijven hebben namelijk vrijwel altijd een prijsafspraken met gerenomeerde hotelketens, waarbij ze grote kortingen krijgen. En als het hotel een eigen restaurant heeft kun je vaak ook simpel de diners op je kamernummer laten zetten (moet je dat wel vooraf afspreken uiteraard met je opdrachtgever) Ik heb regelmatig in veel luxere hotels overnacht dan ik zelf zou boeken, maar volgende de richtlijnen van het bedrijf paste dat bij de functie die ik beklede. Ik vond het echt een top oplossing, geen gedoe met bonnetjes en facturen en ook nooit klachten van de opdrachtgever dat de verblijfskosten zo hoog waren.
-
Behoefte aan simpele facturatietool zonder boekhoudcomplexiteit?
Vraag dan aan je boekhouder of zijn boekhoudpakket heeft dat ook een facturatiemodule heeft. Dan maak je verkoopfacturen die meteen in je boekhouding zitten zonder dat je boekhouder ze weer moet invoeren. De (maandelijkse) abonnementskosten van zo'n module weegt bij een klein aantal facturen vaak al op tegen alles laten boeken.
-
ZZP en WGA 60+
Na googlen vond ik deze informatie. Het is een beetje een klok en klepel verhaal. Wat je arbeidsdeskundige heeft gehoord "klopt" maar het is mogelijk anders dan bij de WW. https://www.uwv.nl/nl/eigen-bedrijf-starten/bedrijf-vanuit-ziektewet-wia-wajong-waz-wao Daarnaast vond ik deze informatie https://www.incluvisie.nl/onbeperktondernemen/informatie-onbeperkt-ondernemen/onbeperkt-ondernemen-vanuit-wia-wao/ beide gaat over het starten vanuit de WIA. Dat is dus net anders dan jouw situatie. Maar ik verwacht dat er geen permanente vrijstelling bestaat. De WIA is een ander soort uitkering dan WW. WW is altijd tijdelijk en vergoed verlies aan inkomen op verloren arbeidsuren. WIA geeft recht op een inkomen ivm verminderd arbeidsvermogen of verdiencapaciteit maar elke inkomen wordt (na toepassing van een drempel/vrijstelling) gezien als vervanging van het oude inkomen. (beetje lastig goed te formuleren merk ik) Ik denk dat deze informatie je helpt een beter beeld te krijgen maar op de site van inclusive staat ook herhaaldelijk het advies om zaken met het UWV schriftelijk te laten vastleggen.
-
Apparatuur gekocht in Thailand-Hoe te verwerken voor de aangifte inkomstenbelasting?
Voor de inkomstenbelasting zijn er niet zoveel vereisten dat heb je gewoon goed gezien, je moet alleen de (juiste) wisselkoers bepalen (en de zakelijkheid aan kunnen tonen, maar dat is meestal een fluitje van een cent) Op de pagina over wat je voor de BTW moet doen bij import is ook een tool opgenomen om de juiste wisselkoers te vinden. Maar als het duidelijk uit je bankafschrift of creditcard overzicht blijkt kun je ook het bedrag in euro's van die documenten gebruiken. link naar wisselkoers tool https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/douane_voor_bedrijven/content/hulpmiddel-wisselkoersen
-
Eigen vermogen lijkt niet te kloppen in boekhouding van opvolgende jaren
Als je nu nog de belastingaangiften van 2023 moet doen heb je een vrij serieus probleem en zal het geduld van de belastingdienst bijna op zijn. Waarschijnlijk heb je de brief al ontvangen dat als je nu geen aangifte doet er dan ook een boete volgt. En zo niet dan komt die wel (zeer) binnenkort. Het moet nu echt gebeuren. Heb je al overwogen om hulp te vragen bij de gemeente? Door je oproep weet ik waar je moet zijn. Ik zou even contact opnemen met hen. https://www.rsdkrh.nl/contact-ondernemersteam Zij kennen boekhouders die vaker helpen met puinruimen en afhankelijke van de situatie kun je mogelijk ook bijzondere bijstand krijgen voor het op orde brengen van je administratie. De kans dat iemand met een uurtje meekijken het oplost ligt dicht bij 0 (zoals Cosara al terecht opmerkte) En sinds corona zijn veel gemeentes / sociale diensten wel tot inzicht gekomen dat er ook voor ondernemers serieuze dienstverlening nodig kan zijn. Dus het is zeker de kans waard om even contact op te nemen.
-
Ondernemer en maatwerk hypotheek
ijsberen en piekeren lost helemaal niets op. En helaas voor jou er zijn geen vaste beslismomenten. Zo te lezen wordt de aanvraag nu opgemaakt op basis van 21, 22 en 23. De accountant heeft in dit geval makkelijk praten, die praat in algemeenheden/gemiddelden op basis van trajecten waarvoor hij cijfers heeft gemaakt afgelopen jaren. Als het goed us heeft jouw hypotheek)adviseur een beter beeld van de huidige markt en de handelswijze van de hypotheekverstrekker. Als die twijfels heeft dan moet hij aangeven wat je nog kan doen om de kans op succes te vergroten. Enige wat jij kan doen is voorbereid zijn. Dus als er nog geen 2024 cijfers zijn zorgen dat die er zo snel mogelijk komen, vooral als die cijfers beter zijn dan voorgaande jaren en de kans op succes vergroten. Volgende vraag is of het nut heeft om ook cijfers tot 31 mei 2025 of 30 juni (als het tijdpad van de aanvraag het toelaat) op te maken. Aan de cijfers kan je niks veranderen, maar je kunt wel zorgen dat ze er zijn zodat als er onderhandeld moet worden omdat het eerste advies negatief lijkt uit te vallen dat de cijfers er zijn om ze te overtuigen.
-
Ondernemer en maatwerk hypotheek
Welke veranderende regels doel je op? De belangrijkste reden dat er voor 1 juli niet naar 2024 wordt gekeken is dat de meeste ondernemers dan nog geen definitieve aanslag 2024 hebben. Dat heeft verder niet zoveel met (veranderende) regels te maken. Het is eenvoudig weg praktischer voor hypotheekverstrekkers omdat aanvragen anders lang kunnen blijven liggen als ze al vroeg in het nieuwe jaar cijfers van het afgelopen jaar gaan eisen.
-
Rente lening betalen vanuit loon (BV)
Ik ging er bij de beantwoording van de vraag vanuit dat de opgebouwde rente ook op de lening u/g werd geboekt. dus dan Lening u/g aan rente baten en dan vanuit de loonjournaalpost lening u/g weer verlagen maar als dat niet zo is dan zal de lening u/g nu te laag staan (alsof er is afgelost op de lening zelf) en de RC DGA te hoog, als het gaat zoals Joost beschrijft. maar iets klopt er niet als je RC DGA oploopt..
-
Rente lening betalen vanuit loon (BV)
Deze boekingsgang is prima ook als een werknemer een (personeels)lening zou hebben dan zou je dat op deze manier boeken (want dan is er geen RC met de werknemer. Kortom je doet niks geks waar de belastingdienst bezwaar tegen zou kunnen hebben, daarnaast is de loonjournaalpost en de loonstrook die je salarispakket genereerd voldoende bewijs welk salaris is verloond en hoe het is verwerkt.
-
Belastingrente bij vpb
Belastingrente wordt zowel gerekend over nog verschuldigde belasting als over nog terug te ontvangen belasting, dus de werkmij krijgt rente vergoed als deze geld terugkrijgt maar alleen over het nog te ontvangen bedrag. Als de aangifte op of na 1 juni binnenkomt betaal je belastingrente De rente berekening gaat lopen vanaf 1 juli 2025 (voor de VPB aangifte van 2024) Klopt de rente gaat alleen over het nog verschuldigd bedrag. 9% is op jaarbasis maar de berekening gaat op dagbasis en een jaar wordt op 360 dagen gesteld en een hele maand altijd op 30 dagen In onderstaande link kun je voorbeeldberekeningen zien. Het aantal dagen bepaald de hoogte, er wordt dus niet een ander percentage berekend omdat het maar een deel van het jaar is. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/belastingrente/belastingrente_betalen_bij_vennootschapsbelasting
-
Vragen over BTW voor nieuw kledingmerk, beginnend ondernemer.
Andere goede bron voor informatie over ondernemen is ondernemersplein, bijvoorbeeld een checklist voor het starten van een webshop https://ondernemersplein.overheid.nl/bedrijf-starten/startsituaties/stappenplan-webshop-beginnen/ maar ook veel andere onderwerpen. Ondernemersplein biedt goede basisinformatie, maar verwijst ook weer door naar higherlevel op moment dat je na het lezen van informatie toch meer duidelijkheid wilt over een bepaald aspect.
-
Woon-werkverkeer naar standplaats opdrachtgever (zakelijk of privé?)
Hebben jullie een BV structuur met (eigen) holding en werkmij?? In dat geval is het mogelijk om, als je in dienst van de holding bent en die staat ingeschreven op de woonadres, om dan de ritten van huis naar het kantoor (van de werkmij) als zakelijk aan te merken ipv woon-werk. zie https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/databank/omzetbelasting/woon-_werkverkeer_in_de_btw/
-
VOG aanvraag zzp-er
Misschien mis ik iets? Maar waarom zou je dat doen? Een VOG geldt per opdracht, waarom zou je het dan zelf aanvragen, want de opdrachtgever moet ook aangeven waarom de VOG nodig is en voor welke aspecten.
-
vakman zzp factuur maken met opslag
Hi Alby46, heb je al gedacht aan het gebruik van een facturatietool, er zijn tegenwoordig veel websites of gebruik deze google zoeklink dan vind je zowel sites waarmee je kunt factureren als ook excel modellen voor facturen https://www.google.com/search?q=excel+factuur+template
-
Software doorontwikkelen vanuit BV of eenmanszaak?
Goed dat je hier nu over nadenkt. De vraag is zoals Ron ook al naar hint, hoe groot is de kans dat het een succes wordt. bootstrappen via een eenmanszaak kan een prima start zijn. Jij zegt dat je Venture Capital als optie openhoud, maar kennelijk zijn er op dat gebied nog geen contacten of concrete plannen. Je kunt best een (half)jaartje proefdraaien in app stores om te kijken wat het doet. En tegen de tijd dat VC partijen geïnteresseerd raken dan komt naast de rechtsvorm ook nog andere zaken om de hoek kijken zo zal de VC partij waarschijnlijk om een escrow vragen, daarbij wordt de code periodiek bij een derde partij gedeponeerd en als jij of je BV structuur omvalt dan blijft de code toch beschikbaar voor de VC partij of (grote) klanten die ook om escrow hebben gevraagd. samengevat: 1. Starten als eenmanszaak kan prima, als je binnen 1 maand 1000 downloads hebt (of wat dan ook veel is voor jouw type app) dan is het vroeg genoeg om te denken over opschalen naar andere structuur. 2. Een holding kan enige bescherming bieden aan jouw en aan het interlectueel eigendom, maar bestuurdersaansprakelijkheid ligt altijd op de loer zolang jij meerderheids (of enig) aandeelhouder bent en in de BV grote financiele waarde zit terwijl de werkmij omvalt. 3. Investeerders en klanten zullen meer zekerheid willen dat de app / software kan voortbestaan als jouw onderneming omvalt. Verder zal de "juiste" en gewenste constructie ook afhangen wie erbij komt als investeerder. En daarvoor geldt maar 1 gouden regel. Ga alleen akkoord met een constructie als je hem zelf helemaal begrijpt.